Decòrum

Vaticà

Aquests dies he estat a Roma de vacances. Vaig visitar el Panteó d’Agripa, un edifici declarat Patrimoni de la Humanitat per la Unesco que, inicialment, es va consagrar a set divinitats però que avui és una església. L’entrada al temple, on per cert hi ha enterrat el pintor Rafael, és lliure. Em va sobtar, que al mig de l’edifici hi havia una parella de joves que a peu dret es petonejaven amb passió. Avui el Panteó és tan turístic, que malgrat que pels altaveus recordin constantment que allò és una església i que cal parlar fluixet, ningú fa cas de res. A la parella de fogosos em remeto.

A la Basílica de Sant Pere, al Vaticà, la cosa no va arribar a tant però Déu n’hi do. El turisme de masses ha fagocitat el símbol religiós. La gent s’hi passeja amb calça curta i xancletes ben bé com si anés a la platja. És més, hi ha noies que per la seva indumentària sembla que vagin a la discoteca. A l’entrada, hi ha uns homes que vetllen per la roba del turista -en aquest cas per la manca de roba- i que fan posar un mocador a les cames/espatlles a les persones que van més destapades del compte.

Dins la basílica es fa missa en una capella. Els no practicants, ens la mirem des d’un cordó que marca una distància prudencial per no entorpir la cerimònia.  Sorprèn veure entrar dins la missa a totes aquestes persones que han d’anar amb mocadoret pel mig de la basílica, perquè la seva vestimenta no és l’adequada. Deuen fer penitència.

Em va ofendre que la gent es passegi per la basílica de Sant Pere com a cal sogre. Qui vulgui entrar en un edifici religiós cal que adeqüi el seu comportament a les normes de la religió. Fa uns anys vaig visitar la Mesquita Blava d’Istanbul amb mocador al cap i descalça. No passa res. Em vaig comportar amb la màxima cura, intentant no ofendre ningú i gaudint de l’edifici. L’any passat, en canvi, no em van deixar entrar a la mesquita de Marraqueix perquè no sóc musulmana. Ho vaig criticar. No ho entenia. Si volem entrar als temples, cal que ens comportem. A la basílica de Sant Pere no s’hi pot anar amb calça curta, com al Teatre Nacional de Catalunya no s’hi pot anar amb la samarreta del Barça. Tant una cosa com l’altra les he vistes.

Deixa un comentari

Filed under Actualitat

Deixa un comentari

