Maria Antonieta

Jo confesso que quan vaig començar aquest llibre sabia quatre tòpics sobre la figura d’aquesta reina de França i poca cosa més. El 2006 vaig veure un pel·lícula sobre Maria Antonieta que es titulava precisament així, Maria Antonieta i que no em va agradar gaire. I si a tot això hi sumem el fet que fa temps que vaig deixar de creure amb reines, princeps i princeses ja us deveu estar preguntant per què carai vaig comprar aquest llibre?, per què l’he llegit? i, sobretot, per què en parlo aquí? Ho confesso. Vaig comprar el llibre per l’autor: Stefan Zweig.

Primer de tot haig d’agrair a l’escriptor Antoni Puigvert el seu descobriment. Va ser un Sant Jordi de ja fa uns anys. Jo estava rumiant sobre quin llibre regalar i tenia dubtes. Anava en cotxe escoltant Catalunya Ràdio. Era quan Antoni Basses dirigia els matins a la ràdio. El periodista va preguntar als tertulians quin llibre recomanarien als oients per la diada.  Fouché, de Zweig, va dir Puigvert. Tal dit tal fet. No tenia ni idea de qui era Fouché. No havia llegit mai a Zweig. Avui, puc dir que amb la lectura de Zweig he passat moltes hores entretingudes i que Fouché, un polític francès del segle XVIII i principis del XIX, és el poca solta, el cara girat, el conspirador, el cuc i el supervivent més gran que mai he llegit. Fouché és una biografia d’Stefan Zweig i demostra que la realitat supera la ficció i que hi ha dolents més dolents que la tinya.

Avui, he llegit tot el que s’ha traduït de Zweig al català -no us perdeu El món d’ahir, les seves memòries- . Feia temps que mirava la coberta de María Antonieta a la Llar del Llibre de Barcelona. 9 euros. Edició de butxaca. Ideal per a la platja. No m’atrevia a comprar-lo perquè no el  trobava traduït al català. Hi ha molta obra de Zweig encara no traduïda a la nostra llengua. Al final, un dia el vaig comprar, en castellà,  i ha estat la meva lectura d’estiu.

Si fins aquí Zweig encara no ha servit d’ham per comprar aquest llibre, com va ser el meu cas, quatre cosetes sobre Maria Antonieta. Una dona captivadora, amb una gran personalitat, guapa, prima, frívola, amb poques pretensions intel·lectuals, per no dir nul·les, intel·ligent emocionalment, intuitiva i amb les mans foradades. Filla d’una gran dona d’Estat: l’emperadriu Maria Teresa d’Àustria i muller de Lluís XVI, nét de Lluís XIV. El llibre és una biografia de la reina des de la seva joventut fins que mor a la guillotina. És un llibre molt ben escrit i un repàs a la Revolució Francesa tenint a Maria Antonieta com a eix central. Si el llegiu, cosa que us recomano, digueu-me si us passa com a mi. Quan el poble aclama i adora la reina, la detesto. Quan el poble la menysprea i la vol morta, em sedueix.

Anuncis

1 comentari

Filed under La meva biblioteca

One response to “Maria Antonieta

  1. 23joechip

    Con este libro he paseado por el Versalles de la época como si hubiera estado allí y puedo decir que mantiene el nivel desde la primera página hasta la última. Es difícil que ocurra, pero aquí sí. ¡Es buenísimo! Veo que tienes otra entrada de Zweig (María Estuardo), pienso seguir con ese libro. Es que el pobre Stefan (por el triste final que tuvo) es sin duda un gran autor, elegante y universal. Saludos.

Deixa un comentari

