Jo confesso

Els experts vénen a dir que Jo confesso és l’obra mestre d’en Jaume Cabré. Jo discrepo. Per mi, és Senyoria. Això no vol dir, però, que Jo Confesso no m’hagi agradat, impactat, fet somriure, fet plorar i m’hagi tocat molt el cor.

Jo confesso és la narració d’una vida, la de l’Adrià Ardèvol i la de la seva família. És una història d’amor, d’odi, d’enveges, d’egoisme, d’erudicció, de valors, d’amistat i de traïció. És una vida de moments dolços i amargs. Si fos una pel·lícula diríem que la fotografia és el romànic català de Santa Maria de Gerri. També diríem que els protagonistes principals són tres homes i que les dones, en general amb una sola excepció, hi tenen un paper més secundari.

Jo confesso és també la història de la naturalesa humana i el pensament. I, sobretot, és una història molt i molt ben escrita i per a tots els públics. El públic més culte hi trobarà picades d’ullet constants a referències culturals variades. Jaume Cabré, que és un pou de saviesa i de talent, sap fer aquestes referències de manera que, qui no les coneix, no se n’adona i, en canvi, fa somriure, a qui les coneix.

Jo confesso són moltes històries. Són mil planes amb salts en el temps. Salts grans. Salts de segles, amb persones que parlen i que dius… ui però ara qui m’està parlant…Jo confesso és una gran novel·la i fa encara més gran la literatura catalana. Jo confesso que estic orgullosa d’autors com Jaume Cabré.

4 comentaris

Filed under La meva biblioteca

4 responses to “Jo confesso

  1. David Marin

    El tinc al racó dels pendents, la teva crítica m’anima a posar-m’hi. I ja farem un cop d’ull després a Senyoria!

  2. Xavi Garròs

    Gran post amb un grandíssim nivell de redactat, a l’alçada del llibre. Gràcies per no desvelar cap secret als que encara estem llegint-lo.

  3. Jo confesso que no he llegit encara la darrera obra de Jaume Cabré, però estic d’acord amb tu que Senyoria és una obra mestra.

Deixa un comentari

