La Ventafocs existeix

Me n’havia anat a l’Índia de vacances i estava visitant un d’aquells palaus de maharajàs, que sembla que només hagi d’existir a Les Mil i una nits però que certifico que existeix més enllà dels contes orientals, quan sento una conversa entre un grup de turistes espanyols. Afino l’orella.

-Sabeis que en este palacio estubo una maharají española?

Vaig passar de llarg i al cap d’un minut ja estava preguntant al meu grup de turistes si sabien que en aquell palau hi havia hagut una maharají espanyola. Tothom havia sentit campanes. Menys jo.

Esgotades les vacances, torno a la rutina. A l’oficina,  un dia, veig un llibre sobre una taula. Passió Índia de Javier Moro. Se l’estava llegint una companya. Li vaig demanar què tal i em va explicar que era la història d’una maharají espanyola a l’Índia. Dies més tard, a la Llar del Llibre topava, literalment topava, amb una super oferta del llibre en qüestió i en català. Així vaig conèixer Javier Moro. Avui conegut pel premi Planeta.

Per mi, Javier Moro és la persona que ha escrit la història real de la Ventafocs, que és la història d’Anita Delgado, que és la història de l’ascensor social. O no és un ascensor social que una nena que balla flamenc en una família humil, que no en té ni per menjar, passi a ser maharají a l’Índia?

Això no és un conte de fades. Això és real. Anita Delgado va arribar a l’Índia el 1908. Si voleu saber com es va conèixer amb el maharajà de Kapurthala, com es va formar, com va viure  i com va morir, heu de llegir el llibre. L’única pega és que després de llegir aquesta història de la Ventafocs real costa trobar-ne una altra de tan i tan bona. Potser el nou premi Planeta? Però això ja és novel·la.

Anuncis

Deixa un comentari

Filed under La meva biblioteca

Deixa un comentari

