Jueus ortodoxos

Vaig visitar Mea Shearim, el barri de Jerusalem on habiten els ultra ortodoxos, fa tres estius. Hi anava avisada que no s’hi podia passejar amb escots ni amb jerseis sense mànigues, just com el que jo portava.

Era un jersei sense mànigues no escotat i feia un sol que esberlava les pedres tot i ser un dia d’agost cap a les 6 de la tarda. Naturalment, anava amb pantaló llarg. Els homes tampoc s’hi poden passejar amb bermudes.

Només entrar al barri, no havia caminat ni cinquanta metres, que ja em van cridar l’atenció. De sobte, va aparèixer una dona que, amb evidents signes d’excitació, em va començar a dir coses que, naturalment, jo no entenia. Aquella dona que aturada davant meu em cridava amb la seva llengua es va fer entendre prou per fer-me posar a sobre una jaqueta. Érem els únics turistes que ens passejàvem per allà. A les parades de bus, hi havia desenes d’ortodoxos esperant per anar a resar al Mur de les Lamentacions. Pel barri, quitxalla jugava en uns carrers mal pavimentats enmig de cases humils que recordaven més l’Espanya profunda dels 60 o 70 que no pas el poderós estat d’Israel i la seva alta tecnologia. I és que els ultra ortodoxos són com d’un altre planeta. Ells vestits de negre sempre rodejats d’altres homes similars a ells i amb els seus rínxols. Elles tan tapades, tan poc femenines, amb vestits antiquats i envoltades de nens.

Tot això em ve al cap pel debat que s’ha obert a Israel amb aquesta gent. Part de la societat comença a dir prou. Ja era hora.

Anuncis

2 comentaris

Filed under Actualitat

2 responses to “Jueus ortodoxos

  1. Miquel Gironès

    Si senyora, així és la Jerusalem ortodoxa….molt bona descripció, jo també hi he estat de vacances i treballant diferents vegades, és un estat fascinant….llàstima dels excessos de violència que hi ha

  2. David Bersteinn

    Ah, però aquests no són els jueus “autèntics”?… no són ells els fundadors de “l’estat jueu” d’Israel que es va fer, precisament, per “preservar”, pels segles dels segles, amén, aquesta banda de dinosaures fatxes?…

Deixa un comentari

