Quan érem feliços

llibre de Rafael Nadal

Quan érem feliços de Rafel Nadal serà un dels llibres d’aquest Sant Jordi i ja dic des d’ara que m’agradaria. M’agradaria perquè parla de la Girona de postguerra, una mica de la Girona  que m’explica el meu pare i per tant, des d’aquest punt de vista té motius sentimentals.

Nadal parla de l’ermita dels Àngels, de la font del Ferro, de la font dels Lleons, de la vall de Sant Daniel. Tota la vida he sentit a parlar d’aquests llocs que el meu pare m’ha ensenyat de petita i de gran. Ara, veure un tros de l’univers infantil del meu pare en un llibre és veure per escrit la tradició oral. I encara més. Tots aquests llocs han canviat relativament poc des dels records de Rafel Nadal fins ara perquè estem parlant d’espai natural de les Gavarres i de paisatge natural.

Rafel Nadal escriu sobre el Cullell, aquell internat que la història de Rafael Sánchez Mazas va fer famós a tot Catalunya, de la Fosca i la Costa Brava amb unes descripcions magnífiques. Ara, el que més m’ha agradat del llibre és l’època que reflecteix. L’època en què calia anar a missa, l’època en què el temps condicionava el que es feia i el que es menjava, l’època en què les relacions veïnals es cultivaven, en què tothom es coneixia, en què la família era un clan. També un temps difícil moltes vegades, amb dictadura, poques comoditats i mà dura. És aquella època de la qual es parla a totes les cases quan algú no s’acaba el que hi ha al plat.

Si dubteu de llegir Quan érem feliços hi ha un argument que m’ha semblat indiscutible. Diu el periodista Albert Om: “Rafel Nadal ens ensenya la seva família perquè puguem pensar sobre la nostra”. És exactament això.

1 comentari

Filed under La meva biblioteca

One response to “Quan érem feliços

  1. Dani Grao

    Brillant la crítica del llibre Laura, traspua tota l’ essència que vol transmetre el llibre.

Deixa un comentari

